rozmiar tekstu

Ścieżka turystyczna "Dolina Wilczego Potoku" - Przystanek Betonowy Most

Betonowy Most
 
Most rozporowy na Łomniczce został wybudowany około 1912 roku. Zastosowanie żelbetonu w budowie mostu zostało podyktowane troską o jego wytrzymałość, ale także ze  względów estetycznych. Żelbeton pozwalał na nadanie mostowi charakterystycznego „lekkiego” wyglądu. Most łączył nieistniejącą już osadę górską Budniki (Forstlangwasser) na północnym zboczu Kowarskiego Grzbietu z Karpaczem Górnym (Bruckenberg). W okresie międzywojennym były popularne wycieczki z Karpacza przez Wilcza Porębę, Betonowy Most do schroniska Forstbaude w Budnikach i dalej do Przełęczy Okraj.
W 1901 r. w Górach Izerskich wybudowano most rozporowy na Izerze. Poprzedni zniszczyła wielka powódź z 1899 r. Nowa przeprawa była pionierskim rozwiązaniem budownictwa drogowego na terenie Śląska. Użyto bowiem do jej budowy żelbetonu. Po raz pierwszy żelbeton wykorzystano do budowy mostu łukowego we Francji w 1875 r.  Zastosowano przy tym patent j. Moniera (1823-1906), uważanego za wynalazcę betonu zbrojonego. W 1867 r. j. Monier, z zawodu ogrodnik opatentował donicę kwiatową z betonu zbrojonego siatką drucianą, która zapobiegała rozsadzaniu przez korzenie roślin (donic?). Skonstruował pierwsza płytę żelbetową zbrojoną siatką z prętów o średnicy 5-10 mm, zwaną płytą Moniera. Na większą skalę użycie żelbetonu na Dolnym Śląsku datuje się na pocz. XX w. przodował w tym Wrocław, w którym zbudowano w tej technice zajezdnię tramwajową (1908), dwie hale targowe (1908) oraz wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO Halę Stulecia (1912). Most na Izerze był więc budowlą doprawdy wyjątkową, pionierską w skali europejskiej.

 
 Fot1. Remont Betonowego Mostu (fot. Jakub Raj)
Fot1. Remont Betonowego Mostu (fot. Jakub Raj)

Fot2. Remont Betonowego Mostu (fot. Jakub Raj)
Fot2. Remont Betonowego Mostu (fot. Jakub Raj)

Fot3. Remont Betonowego Mostu (fot. Jakub Raj)
Fot3. Remont Betonowego Mostu (fot. Jakub Raj)

Fot4. …po remoncie (fot. Żaklina Antczak-Raj)
Fot4. …po remoncie (fot. Żaklina Antczak-Raj)